Mikrobudżety, czyli jak robić tanie filmy

Kręcenie filmów wymaga sporych nakładów finansowych, najczęściej wielu milionów złotych czy dolarów. Niektórzy potrafią jednak poradzić sobie z symbolicznym budżetem i odnieść sukces. Wymaga to jednak specyficznego podejścia.

Nawet najzdolniejszy filmowiec nie dostanie od razu dziesiątek milionów dolarów. By zadebiutować, twórcy często operują na mikroskopijnych budżetach. Taki punkt wyjścia wymaga pomysłowości, przedsiębiorczości i zaradności, ale może zaowocować czymś wyjątkowym. 

Niewielki budżet to ograniczenie, ale przy tym wyzwanie, by działać kreatywnie. Steven Spielberg musiał liczyć każdego dolara, by nakręcić „Szczęki”. Reżyser na szczątkowej obecności rekina ludojada budował napięcie, dzięki któremu film przeszedł do historii. Z kolei kultowe „Martwe zło” Sam Raimi zrealizował za niecałe 400 tys. dolarów.

Kadr z filmu W nich cała nadzieja
W nich cała nadzieja. Fot. Materiały prasowe, Wiktor Obrok. Galapagos Films

Polacy też tak chcą. Jeśli nie ma się wyrobionego nazwiska i renomy albo znajomych bogaczy, trudno trafić do prywatnych sponsorów, ale są sposoby. W 2018 roku Polski Instytut Sztuki Filmowej stworzył program mikrobudżetów. Inicjatywę skierowano do debiutantów po szkołach filmowych oraz do samouków, którzy już dysponują portfolio i chcą nakręcić produkcję pełnometrażową. Mogli liczyć na dofinansowanie rzędu kilkuset tysięcy złotych. 

Z pomocą pieniędzy z PISF-u powstało w ostatnich latach kilka popularnych pozycji – okazało się, że z niewielkim budżetem można się przebić. Szumu, nie zawsze dobrego, narobiło „Pokolenie Ikea”. Dosyć dobrze odebrano „Każdy ma swoje lato”, spore zainteresowanie wzbudziło „W nich cała nadzieja” – postapokaliptyczny film science fiction Piotra Biedronia opowiadający o starciu człowieka z robotem. Obraz zwracał uwagę porządnymi dekoracjami i przekonującymi efektami specjalnymi.

Kadr z filmu Pokolenie Ikea
Pokolenie Ikea. Fot. Materiały prasowe. Next Film

Takie produkcje wymagają szczególnego podejścia i ogromnej dyscypliny. Już na etapie scenariusza należy planować wydarzenia tak, by rozgrywały się na jak najmniejszej przestrzeni, wykorzystywały naturalne scenografie i dekoracje. Fabułę trzeba rozpisać w taki sposób, aby uczestniczyło w niej jak najmniej bohaterów. „W nich cała nadzieja” to spektakl dwójki aktorów – Magdaleny Wieczorek i podkładającego głos Robota Jacka Belera. Mogliście też pewnie zauważyć, że w produkcjach z mikrobudżetem główne role najczęściej grają aktorzy zdolni, ale mało znani.

Kto wie, może w takich warunkach doczekamy się swoich „Wściekłych psów” lub produkcji w stylu Clinta Eastwooda? Dlatego pełni optymizmu patrzymy w przyszłość i czekamy na kolejne produkcje. 

Inne z archiwum prasowego

Okładka do artykułu Kochajmy się na święta

Kochajmy się na święta

Polacy kochają dwie rzeczy: święta Bożego Narodzenia i komedie romantyczne. Zarówno wigilijny klimat, jak i dowcipne historie miłosne zagarniają naszą wyobraźnię, od kiedy istnieją.

Więcej

Okładka do artykułu Polskie festiwale filmowe, które warto odwiedzić w 2024 roku

Polskie festiwale filmowe, które warto odwiedzić w 2024 roku

W ostatnich latach obrodziło w Polsce prestiżowymi festiwalami filmowymi, dzięki którym nie musimy dobijać się do Cannes czy Wenecji.

Więcej

Okładka do artykułu Jak odnieść sukces – najbardziej kasowe polskie filmy

Jak odnieść sukces – najbardziej kasowe polskie filmy

Znalezienie klucza do serca polskiego widza nie jest łatwe. Na szczęście udaje się to kolejnym rodzimym twórcom. Naszym kinem rządzą specyficzne reguły i trendy.

Więcej

Okładka do artykułu Polskie kino gatunkowe

Polskie kino gatunkowe

Komedia? Sensacja? A może kino biograficzne? Jakie gatunki filmowe kochają Polacy?

Więcej

Zgoda na pliki cookies

Strona internetowa www.magiakina.com używa plików cookies, które zapisywane są w pamięci Twojej przeglądarki internetowej. Dzięki temu możemy lepiej dostosować nasze serwisy internetowe do Twoich potrzeb.

Możesz zaakceptować użycie wszystkich plików cookies, klikając przycisk „Zaakceptuj” lub samodzielnie skonfigurować grupy plików cookies, które mają być używane, klikając przycisk „Ustawienia”.

Zgoda na pliki cookies - ustawienia

Cookies (zwane również ciasteczkami) to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na Twoim urządzeniu (np. komputerze, smartfonie, tablecie) za pośrednictwem przeglądarki internetowej, której aktualnie używasz.

Możesz samodzielnie wybrać grupy plików cookies, które będą się zapisywać na Twoim urządzeniu. Wyjątek od tej zasady stanowią tzw. techniczne pliki cookies, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisu internetowego www.magiakina.com.

Zaznaczając poniższe opcje, możesz zdecydować, które pliki cookies będą zapisywane przez Twoją przeglądarkę:

Więcej informacji znajdziesz na stronie „Polityka prywatności i cookies”.

Obrazek z flagą oraz godłem Polski

Zadanie „ODKRYJ MAGIĘ KINA” – Przywracanie Magii Kinematografii Poprzez Kampanię Promującą Powrót widzów do Kin – Edycja 2023, zostało dofinansowane ze środków budżetu państwa. Dofinansowanie: 4 845 270 zł. Całkowita wartość: 5 248 020 zł.
Przeczytaj o kampanii Odkryj Magię Kina.

Obrazek z logo Fundacji Rozwoju Kinematografii Media Virtuosa